29.12.11

DUTÉ ROHLÍČKY aneb moje verze MADELEINES


Ivo před Vánocemi začal básnit o rohlíčcích, které jim maminka vždycky pekla. Podle jeho popisu mi bylo jasné,  že má na mysli duté ořechové rohlíčky z formiček. Mívali jsme je doma občas taky. Abych mu udělala radost, rozhodla jsem se, že je letos k Vánocům upeču, i když já o ně nijak zvlášť nestojím.
Použila jsem náš rodinný recept, který sice není originál, protože jsem ho pak našla i na internetu, na stránkách Chytré Ženy. Ale u nás v rodině koluje minimálně 20 let, takže jsem věděla, že se na něj můžu spolehnout.
Problém byl, že jsem neměla žádné formičky na rohlíčky, a musela jsem tudíž vymyslet, do čeho těsto nacpu. Vhodným kandidátem se mi zdála forma na Madlenky, Madeleines. Koupila jsem si ji už skoro před rokem, ale zatím jsem ji použila jen jednou. Na internetu jsem tehdy vyštudovala, co to vlastně Madeleines jsou (dortíky z piškotového těsta ve tvaru mušle), a jak je upéct. S výsledkem jsem moc spokojená nebyla. Vypadaly sice hezky, ale svou chutí ani konzistencí mě nepřesvědčily. Od té doby ležela forma hozená v kredenci. Protože jsem stejně neměla na výběr, usoudila jsem, že použít ji na duté rohlíčky, bude ideální. A začala jsem péct. Rohlíčky, resp. Madlenky, se ve formě krásně nafoukly a chutnaly přesně tak, jak jsem si je pamatovala. Můj kulinářský pokus by se mohl nazvat úspěchem. Až na to, že Madlenky byly ve srovnání s mým vánočním cukrovím strašně veliké! Nemohla bych je dost dobře servírovat na stejném tácku s malinkým lineckým, vanilkovými rohlíčky apod.

Moje "Madeleines"
Těsta jsem měla ještě spoustu, a proto jsem se dala do hledání alternativních formiček. Našla jsem akorát papírové košíčky a formu na muffiny. Forma na muffiny mi připadla taky hodně velká. Papírové košíčky byly oproti ní vhodnější, ale bála jsem se, že neudrží při pečení tvar. Nakonec jsem použila obojí.  Košíčky jsem od sebe neoddělila úplně, nechala aspoň tři spojené v sobě, aby měly větší stabilitu. Těsta jsem dávala jen tenkou vrstvu, protože jsem věděla, že se nafoukne. "Rohlíčky" upečené v muffinové formě vypadaly o něco líp než ty z košíčků. Ale byly pořád dost velké. Ty z košíčků jsem bohužel nestihla vyfotit. Přeci jen se víc esteticky hodily k mému ostatnímu vánočnímu cukroví, a tak jsem je všechny rozdala.

Tady je recept z Chytré Ženy na Duté ořechové rohlíčky.

INGREDIENCE
250 g cukru moučka
125 g hery nebo másla
125 g mletých ořechů
100 g hladké mouky
1 čajová lžička sody bicarbony (mamčin recept používá místo toho prášek do pečiva)

Všechny ingredience zpracujeme v hladké těsto, které pak vtlačujeme do formiček. (Já jsem je pro jistotu vymazala tukem, aby šly líp vyklápět.)  Nedávat těsta do formiček příliš mnoho, protože se nafoukne. Pečeme na 150 st. Celsia (zhruba 300 F) do zlatova. Vyklopíme hned po upečení. Konce rohlíčků po vychladnutí namáčíme v čokoládě.

Ten kulatý tvar je z muffinové formy


Žádné komentáře:

Okomentovat