2.9.13

CUKETOVÝ CHLEBÍČEK S ČOKOLÁDOU



Letos jsem konečně slavila úspěch s pěstováním cuket. Pokusy v minulých letech nevedly k ničemu. Rostlinky ze začátku vypadaly vždycky nadějně, krásně rostly, měly plno květů, ale plodů jsem se bohužel nikdy nedočkala. Květy postupně opadaly, listy zežloutly, zflekatěly, a rostlinky odumřely. Už jsem si říkala, že pěstování cuket vzdám, ale měla jsem doma ještě nějaká zbylá semínka, a tak jesm je zasadila. Jako obvykle, začátek byl skvělý a rostlinky se měly k světu. Vypadalo to slibně až do té doby, než květy postupně jeden za druhým poodpadávaly, aniž by na nich byl sebemenší náznak plodů. Zuřila jsem, že veškerá moje práce opět byla naprosto zbytečná, a chystala jsem se rostlinky vytrhat. Před tím jsem ale zašla na internet, abych zkusila najít nějaké vysvětlení. A něco jsem opravdu vyčetla. Jedna z možností prej mohlo být nedostatečné opilování. Marně jsem přemýšlela, jak bych mohla cukety opilovat já sama, když jsem k mému velkému překvapení objevila na jedné cuketě známky začínajícího plodu. A to samé na další cuketě. Byla jsem v šoku. Konečně úspěch! Nemohla jsem se dočkat, až plody dozrají, abych mohla uskutečnit svou cuketovou premiéru.  K ni jsem použila moji novou grilovací pánev a s výsledkem jsem byla nadmíru spokojená. Cuketu jsem nakrájela na tenká kolečka, posolila košer solí, posypala vegetou, pepřem, koriandrem, cibulovým práškem, mletým kmínem a pokapala olejem.  Na grilovací pánvi potřené trochou oleje jsem kolečka opražila z obou stran.  Tento způsob přípravy zeleniny se mi náramně osvědčil a během léta jsem takto grilovala nejen cukety, ale i malé patizonky, květák, cherry rajčata, řepu, mrkev a houby.
Nemůžu říct, že moje úroda cuket byla taková, že bych nevěděla, co s nima. Ale přeci jen jich bylo dostatek na to, abych si s nima mohla trochu zaexperimentovat a zkusit i jiné recepty než grilování. Po dlouhém váhání jsem se rozhodla otestovat nějakou cuketovou buchtu. I když představa zeleniny na sladko mě nijak zvlášť nelákala, říkala jsem si, že jednu cuketu můžu obětovat, pokud by ta buchta nestála za nic. Dani Spies, o které jsem psala v minulém příspěvku (klikni zde), má na Youtube video s receptem na Cuketový chlebíček s čokoládou (Chocolate Chip Zucchini Bread). Její prezentace mě přesvědčila, abych cuketu na sladko vyzkoušela. A dobře jsem udělala! Chlebíček byl opravdu vynikající. Ivo proti němu taky neprotestoval, když jsem ho s ním krmila několik dní po sobě, což znamená, že mu chutnal. Samozřejmě, že Ivo netušil, že jí cuketu. Byl to zdařilý tah, jak do něj dostat trochu zeleniny.
Můj první pokus o cuketový chlebíček jsem fotograficky nezdokumentovala, takže jsem ho nedávno pekla znovu, abych o něm mohla publikovat tento příspěvek. Tady je recept s mýma mírnýma obměnama, resp. s několika vylepšeními podle mé chuti.

Cuketový chlebíček s čokoládou


INGREDIENCE
2 hrnky celozrnné cukrářské mouky
půl čajové lžičky košer soli (která je hrubě mletá, klasické stolní soli bych použila jen čtvrt lžičky)
1 a půl čajové lžičky sody bicarbony
1 čajovou lžičku mleté skořice
¾ hrnku cukru Turbinado (což je hnědý cukr ze syrové cukrové třtiny). Já jsem místo něj použila klasický hnědý cukr.
2 vejce
1/3 hrnku rozpuštěného kokosového oleje (určitě by šlo použít stejné množství rozpuštěného másla)
1 čajová lžička vanilkového extraktu
1 a půl  hrnku na hrubo nastrouhané cukety (já jsem z ní trochu vymačkala vodu)
půl hrnku čokoládových čipsů, tzn. malých kousků tmavé čokolády
Moje přídavky: špetka mletého hřebíčku, skořicové čipsy, nasekané vlašské ořechy a rozinky

POSTUP
Troubu předehřejeme na 350 F (180 st. Celsia)
Chlebíčkovou formu vymažeme kokosovým olejem (nebo máslem).
Do velké mísy dáme mouku, sodu bicarbonu (já pokaždé sodu prosyju přes sítko), sůl, skořici a cukr. Já jsem navíc přidala špetku mletého hřebíčku. Promícháme.
V další misce spojíme vejce, kokosový olej a vanilkový extrakt. Jemně vmícháme cuketu a čokoládové kousky.  Opět malá obměna z mé strany - kromě čokolády jsem přidala i skořicové čipsy, které vypadají stejně jako ty čokoládové, jen mají jinou přichuť. (Jsou vidět na mých fotkách.) A to bych ani nebyla já, kdybych se do všeho nesnažila nacpat vlašské ořechy a rozinky. Takže ty skončily v mém těstě taky. Tuto směs přidáme do mísy se suchými ingrediencemi a lehce smícháme. Nemícháme moc vehementně a ne moc dlouho, jen do té doby, než se hmota spojí dohromady.
Nalijeme do vymazané formy a pečeme asi hodinu. Otestujeme špílí, jestli už je těsto upečené.




Žádné komentáře:

Okomentovat