13.9.11

BÁBOVKA ZE ZAKYSANÉ SMETANY


Pátek večer. Měla bych jít do fitka, ale jsem po celém týdnu unavená, a tak si hledám výmluvu, proč dnes fitko vypustit. Už vím - zítra pojedu k Ivě a hodilo by se, kdybych mohla s sebou vzít kousek nějaké buchty. Iva má pár týdnů po operaci s kolenem a belhat se po schodech s těžkým nákupem jí ještě dělá problémy. Proto se jí aspoň jednou za čas snažím pomoct tím, že jí nakoupím, případně trochu uklidím. Většínu práce si Iva zastane sama, koleno nekoleno. Asi ví, že já coby uklizečka za moc nestojím :-( 
Má ráda bábovku, což mi celkem hraje do noty. V ledničce mi leží dva kelímky zakysané smetany a při hledání receptů na její zpracování jsem objevila mimo jíné i bábovky. Takže je rozhodnuto. Fitko škrtám ze svého plánu, v ten moment ze mne veškerá únava padá, já ožívám a s chutí se pouštím do pečení.
Budu zkoušet bábovku z blogu One Perfect Bite s názvem Budapest Coffee Cake. Původní recept pochází z knížky "Book of Desserts", jejíž autorkou je Maida Heatter. Jde o bábovku s náplní z ořechů, rozinek, hnědého cukru a skořice. Těsta je hodně, takže budu moct upéct jednu minibábovku bez rozinek, pro Ivu. Bude to jednodušší než dělat půl bábovky s rozinkama a půl bez.
Minibábovku mám samozřejmě upečenou rychlej, takže netrpělivě ochutnávám. Než konečně usoudím, že není zas tak špatná a že ji tím pádem budu moct Ivě nabídnout, je jí půlka snězená.

Minibábovka, ze které na Ivu zbyla jen půlka :-(

Bábovka z kysané smetany s náplní - RECEPT


INGREDIENCE
Náplň:
3/4 hrnku tmavého hnědého cukru
1 lžíce skořice
1 lžíce kakaa (na to jsem při přípravě zapomněla!)
3 lžíce jemně nasekaných rozinek (já jsem použila rozinky a sušené borůvky)
1 hrnek opečených vlašských ořechů (já jsem je nijak neopékala)

Těsto:
3 hrnky prosáté hladké mouky
1 a půl čajové lžičky prášku do pečiva
1 a půl čajové lžičky sody bicarbony
půl čajové lžičky soli
3/4 hrnku másla, pokojové teploty
2 čajové lžičky vanilkového extraktu
1 a půl hrnku cukru krystalu
3 velká vejce, pokojové teploty
2 hrnky kysané smetany, pokojové teploty

Poleva
2 hrnky cukru moučka
1 čajová lžička vanilkového extraktu
2-3 lžíce teplého mléka

POSTUP
Troubu předehřejeme na 375 F (190 st. Celsia). Péct budeme ve spodní třetině trouby.
Vymažeme a vysypeme bábovkovou formu.
Náplň připravíme smícháním hnědého cukru, skořice a kakaa. Pak ke směsi přidáme ořechy a rozinky. Necháme prozatím stranou.
Prosyjeme mouku s práškem do pečiva, sodou a solí.
Ve druhé mísce chvilku metličkovým šlehačem mixujeme změklé máslo.  Pak k němu přidáme vanilkový extrakt a cukr a mixujeme další minutu nebo dvě. Postupně dodáme vejce, jedno po druhém. Až jsou všechna pořádně rozmixovaná, dobavíme do směsi střídavě suché ingredience (na třikrát) a kysanou smetanu (na dvakrát). Pokaždé důkladně promícháme.
Na dno připravené formy dáme tenkou vrstvu těsta. Posypeme třetinou náplně. Postup opakujeme, až nakonec máme 4 vrstvy těsta a tři vrstvy náplně. Horní vrstva bude samozřejmě těsto.
Pečeme 50 - 60 minut. Zkusíme špejlí, jestli je bábovka hotová.
Po vytažení z trouby by se měla nechat 5 minut vychladnout a pak polít polevou, která se připraví smícháním cukru, mléka a vanilky.
Já jsem polevu vynechala úplně, protože už i tak mě děsilo množství použitého cukru. Místo hrnku a půl jsem dala do těsta jen hrnek. Ani náplň jsem celou nepoužila, protože jsem vrstvy těsta ve formě udělala moc tlusté, a tak se mi do ní vešly jen dvě vrstvy náplně. Výsledná bábovka nebyla moc sladká, což ovšem vůbec neškodilo. Nechutnala špatně, jen mi připadlo, že není dostatečně vláčná. Představovala jsem si, že bude jemnější. Možná její konzistenci uškodilo, že jsem část kysané smetany nahradila kefírem. Anebo by vláčnosti pomohla zmíněná poleva?
Každopádně náplň byla vynikající (i bez opominutého kakaa). Příště k ní ale zkusím najít jiný recept na  těsto.

Žádné komentáře:

Okomentovat