26.12.11

PERNÍK S NÁPLNÍ

Letos jsem v rámci vánočního pečení chtěla vyzkoušet i perníčky, kterým se normálně vyhýbám, protože patři do kategorie "suchých", tzn. ne mých oblíbených, cukroví. Ale pravý perník jsem neměla už hodně dlouho, proto jsem si řekla, že bych si jej mohla k Vánocům upéct, abych zjistila, jestli se můj názor na něj změnil. Vera na Baking Obsession má recept na tradiční německý perník, lebkuchen, který si mi moc líbil. Jedná se totiž o perník s náplní. Je sice trochu náročnější než české vánoční cukroví, protože se do něj dává spousta ingrediencí, hlavně různého koření. Ale příprava nebyla zas tak složitá, aby mě to odradilo. Vera doporučuje nechat perník uležet,  protože pak chutná ještě líp než čerstvý. Což můžu potvrdit. Po dvou týdnech je naprosto měkký, provoněný kořením,  citronovou a pomerančovou kůrou, a díky medu a náplni krásně sladký.
Na Baking Obsession tento recept najdete pod názvem Honigkuchenwürfel (Honey Cake Squares). V mém podání to jsou Perníkové kostky.


Perníkové kostky – RECEPT
INGREDIENCE
Těsto:
3 a 1/3 hrnku hladké mouky
1 čajová lžička sody bicarbony
1 čajová lžička prášku do pečiva
1 lžíce mleté skořice
1 čajová lžička mletého kardamonu
½  čajové lžičky mletého hřebíčku
½  čajové lžičky mletého anýzu
½  čajové lžičky strouhaného muškátové oříšku
½  čajové lžičky mletého zázvoru
½ hrnku plus 2 lžíce medu
1 hrnek cukru krupice
½ hrnku másla
1 velké vejce, zlehka rozšlehané
Náplň:
1 a ¾ hrnku meruňkového džemu
1 a půl hrnku nahrubo nasekaných opražených mandlí
1 hrnek rozinek
½ hrnku kandované pomerančové a/nebo citronové kůry
asi ¼ hrnku čerstvě vymačkané citronové šťávy

Poleva:
1 a půl hrnku prosátého cukru moučka
asi  ¼  hrnku citronové šťávy
POSTUP
Nejdříve si připravíme těsto.  Do jedné mísy prosyjeme mouku. Do druhé prosyjeme zbývající suché ingredience (koření,  sodu a prášek do pečiva).  V pevném kastrolu na mírném plameni rozehřejeme med,  cukr a máslo. Neustále mícháme, dokud se cukr nerozpustí. Ale v žádném případě nám směs nesmí přijít do varu,  protože perník by se pak lámal. Po rozpuštění cukru odstavíme kastrol  z ohně a vsypeme do něj prosáté koření.  Pak postupně po částech dodáváme mouku a promícháváme vařečkou.  Mouku přidáváme tak dlouho, dokud se těsto nezačne odlepovat od stěn kastrolu. Budete potřebovat většinu mouky uvedené v receptu.  Nechejte těsto vychladnout 5 minut. Jestli bude kastrol stále velmi horký,  vyklopte těsto do mísy. Přidejte k němu lehce rozšlehané vejce. Rukama těsto zpracujte nejdřív v míse, potom na vále.   Jestli se bude moc lepit,  přidejte trochu víc mouky. 
Pak jej rozdělte na dvě půlky,  které zabalíte do igelitové fólie a necháte je stranou (při pokojové teplotě), zatímco si budete připravovat náplň.  Nebo můžete těsto nechat odpočívat do druhého dne.
Náplň připravíte smícháním všech ingrediencí s tím, že citrónovou šťávu přidáváte po částech, až vznikne směs, která půjde dobře roztírat.  Měla by přitom být dostatečně hustá.
Troubu rozehřejeme na 350 F (180 st. Celsia). Perník budeme péct ve středu trouby.
Na papíře na pečení rozválíme jednu část těsta do obdélníku zhruba o velikosti 33 x 21 cm. Těsto i s pečícím papírem přeneseme na velký pekáč. Mělo by mít od okrajů pekáče aspoň 2,5 cm volného místa,  aby se mohlo při pečení  roztáhnout.  
Tuto část těsta potřeme náplní. Necháme asi 1 cm od okrajů volný.
Druhou část těsta rozválíme opět na pečícím papíře na stejnou velikost jako byl první obdélník. Překlopíme ji na náplň, samozřejmě tak, aby papír zůstal nahoře.  Papír z těsta odlepíme. Okraje přitiskneme k sobě. Párátkem uděláme na povrchu několik dírek, aby mohla unikat pára. Pečeme 25-30 minut.
Zatímco se perník peče, připravíme si polevu. Do prosátého moučkového cukru postupně přidáváme citronovou šťávu, až bude poleva dostatečně tekutá.  Nalijeme ji na teplý perník a roztřeme po celém povrchu. Pracujte rychle.  Vera doporucuje nechat perník pár hodin vychladnout, aby měl pokojovou teplotu a pak jej nakrájet na malé kostky.  Jestli máte velkou vzduchotěsnou krabici,  můžete s krájením  počkat,  dokud perník nebudete potřebovat. S postupem času perník změkne a půjde líp krájet.  Ve vzduchotěsné krabici mezi dvěma kusy papíru na pečení perník vydrží několik týdnů.



Moje verze
Já jsem doma neměla meruňkový džem,  a tak jsem místo něj použila quince jelly (želé z kdouloně), které má stejnou barvu a chuťově mi meruňky aspoň vzdáleně připomíná.  Příště bych ovšem volila opravdu meruňkovou marmeládu.
Citrónovou polevu jsem na perník nedávala, protože už i tak obsahuje dost cukru a medu. Nechtěla jsem zbytečně přidávat kalorie.  Jinak jsem se držela receptu.
Nedočkavě jsem jej ochutnávala hned po upečení.  Byl dobrý, ale je pravda, že po pár týdnech uležení je ještě lepší.  Otestovala jsem ho na Ivošovi, který prohlásil, že kdyby v něm nebyla ta náplň, chutnal by mu. V náplni je opravdu hodně pomerančové a citronové kůry, a proto doporučuju servirovat tento perník pouze milovníkům kandovaného ovoce. 
Přemýšlím, že bych příště zkusila upéct část těsta bez náplně. Vykrojila bych formičkami tvary jako na klasické perníčky,  aby si tuhle dobrotu mohl náležitě vychutnat i Ivo.


Žádné komentáře:

Okomentovat